Co należy do obowiązków zarządcy nieruchomości?
Utrzymanie każdej nieruchomości, a zwłaszcza budynków mieszkalnych wiąże się z koniecznością zajęcia się wszystkimi kwestiami technicznymi, prawno-formalnymi oraz finansowymi niezbędnymi do właściwego funkcjonowania obiektu. Wielu właścicieli nie ma czasu ani koniecznych kompetencji, by móc we własnym zakresie zadbać o realizację wszystkich powinności. Z pomocą przychodzą im jednak podmioty specjalizujące się w takiej działalności. Za odpowiednią opłatą podejmują się one profesjonalnego zarządzania nieruchomościami. W Łodzi troszczeniem się o domy wielorodzinne i obiekty użytkowe zajmuje się firma Twój Administrator. Przekonajmy się, co wchodzi w zakres obowiązków administratora i sprawdźmy, jakich wymaga umiejętności.
Czym zajmuje się administrator zarządzający nieruchomością?
Administrator zarządzający nieruchomością zajmuje się prowadzeniem dokumentacji związanej z funkcjonowaniem wspólnoty mieszkaniowej od książki obiektu budowlanego po księgowość. Do jego obowiązków należy również zapewnienie kompleksowej obsługi eksploatacyjnej nieruchomości, w tym m.in. podpisywanie umów z wykonawcami rozmaitych prac – utrzymywania czystości, napraw, przeglądów stanu nieruchomości czy podpisywaniem umów ubezpieczeniowych. W jego gestii pozostaje też remontowanie obiektu i jego modernizacja np. wymiana wind bądź instalowanie systemów oddymiających. Zarządzający musi też przygotowywać projekty uchwał wspólnoty oraz zawieranych przez nią umów, a także prowadzić jej zebrania. Równie istotna okaże się obsługa finansowa zobowiązań, windykacja należności oraz piecza nad rozliczeniami.
Jakich kompetencji wymaga zarządzenie nieruchomością?
Do zarządzania nieruchomością konieczne jest spełniania przewidzianych w prawie wymogów formalnych, w tym m.in. posiadanie ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej, pozwalającego na pokrycie kosztów ewentualnych roszczeń. Ważna będzie też wiedza z zakresu budownictwa i użytkowania obiektów mieszkalnych oraz ich zabezpieczania ppoż.